Om skolen

Karmøy Folkehøgskule er en frilynt folkehøgskole som ligger i Kopervik på Karmøy.  Skolen har en lang historie og vi ønsker deg velkommen som elev!

Hos oss velger alle 2 linjer – dette gir stor variasjon, mangfold av opplevelser, og ikke minst – enda flere venner

Om undervisningen

Undervisningen hos oss foregår like gjerne ute i naturen rundt et bål, over bøkene i et klasserom eller rundt komfyren. Linjene våre er ganske ulike og undervisningen preges av det. Vi ønsker imidlertid at du skal få interesse for faget uten at det er resultatet til eksamen som er avgjørende for innsatsen din. Interessen for faget kommer gjennom det å få mer kunnskap, gjerne lagt fram på en spennende måte. Det betyr ikke at du bare kan være passiv mottakende. Vi ønsker aktive, engasjerte elever som gjerne vil lære.

Det har blitt sagt at undervisning er ikke å fylle en sekk, men å tenne en ild!

Verdier

Karmøy folkehøgskule, skal i samsvar med sine tradisjoner, fremme allmenndanning og folkeopplysning på ulike alders- og utdanningssteg, og slik drive frilynt folkehøgskole på kristen og humanistisk grunn.

Vi ønsker å skape modning og utvikling både menneskelig og åndelig, slik at elevene skal bli ansvarlige, tolerante og kunnskapsrike mennesker for yrkes- og samfunnsliv. Vi ønsker å gi elevene våre nye opplevelser, aktuell kunnskap og et trygt internatmiljø.

Vi bryr oss

På Karmøy Folkehøgskule bryr vi oss. Vi bryr oss om enkeltmennesket, om natur og miljø, om rettferdig fordeling og om det globale fellesskapet. Vi ønsker å danne frie, kunnskapsrike mennesker som kan møte seg selv, nærmiljøet og storsamfunnet med en åpen og konstruktiv holdning.

Våre kjerneverdier er respekt, engasjement, refleksjon og kvalitet. Dette skal reflekteres i det vi holder på med både undervisningsmessig og i vårt møte med kursdeltakere og gjester.

Undervisningen

Variert og allsidig undervisning er noe våre elever setter stor pris på. Foruten at våre elever velger 2 linjer tilbys mange fellesfag, valgfag, tema- og aktivitetsdager.

Fellesfag

Fellesfagene våre er i år:

• Fysisk
  • Allsang/skolekor
  • Samfunnsfag (med blant annet nyhetsoppdatering)

Valgfag

Topptur

Vi har også en rekke spennende valgfag – elevene våre har minst 3 valgfag i løpet av en normal uke. Eksempler på valgfag er båtførerprøven, band, foto, volleyball, fotball, multisport, søm og design, strikkeglede, hekling, gitar, sykkel, frisbeegolf, filmkunnskap, kreativt verksted, besøksvenn, matlaging, julebakst, e-sport, topptur, brettspill, personlig økonomi, kom i form, yoga….osv.

Temadager

Her er det strandrydding på en temadag. Snakk om meningsfull aktivitet!

Lørdager (med unntak av ferier og frihelger) er det temadag med mange spennende tema. Skolens lærere eller andre utenfor skolen arrangerer disse. Tema varierer fra skoleår til skoleår. Eksempler på temadager vi har hatt er: Personlig økonomi, strandryddeaksjon i samarbeid med Friluftsrådet Vest, tur til Åkrasanden (bading, leker og sandslottkonkurranse), besøk fra Amnesty og andre idelle organisajonernatursti, utelek, rockens historie mm.

Aktivitetsdager

Noen dager legger vi vanlig timeplan til side og arrangerer aktivitetsdager. Eksempel på aktivitetsdager er topptur, volleyballturnering, besøk i ishall, skolekino, klatrepark, baking, skidag, mm.