– Lilja fra Åndalsnes feiret utgivelsen av sin første låt på Karmøy

Med sangen «So Much More” ønsker artisten Lilja Scarfi å sette søkelys på å elske seg selv. Med egenkomponert tekst og melodi. Vokaleleven ved Karmøy Folkehøgskule drømmer om en karriere som artist. Og tiden på Norges beste vestkant har vært et nytt skritt på veien. 

Tekst: Leif Frode Svendsen Foto: Torkild Groven

Stemningen er på topp blant de 90 elevene når Lilja Aarø Scarfi (19 år) har slippfest på Karmøy Folkehøgskule. Klokken tikker mot midnatt, og snart har Spotify premiere for den nye låten, «So Much More» fra artisten fra Åndalsnes. 

– I lang tid har jeg skrevet egne tekster og melodier, men begynte for alvor å skrive mer i fjor. Jeg er hva du kan kalle en perfeksjonist, setter meg høye mål, men har det gøy når jeg kan sette meg ned og skrive og komponere. Så nå har jeg massevis av egenprodusert stoff liggende, sier Lilja Aarø Scarfi fornøyd. 

Vil at sangene skal være til hjelp for noen

Inspirasjonen til tekstene finner hun i livet hun lever. 

– Selve tekstene er viktige for meg, og handler om alt mulig. Nå trenger ikke alt å være seriøst, men jeg liker å ha dybde i tekstene. At folk kan kjenne seg igjen i sangene mine. Kanskje være til hjelp for noen. 

Hun har italiensk blod i årene og har ofte vært i farens hjemland. De har faktisk feriested på eksotiske Sicilia, men her har ikke Lilja vært på tre år grunnet pandemien.

– Jeg er stolt over bakgrunnen min, og drømmen om å være artist kan sikkert stamme fra min italienske bestemor. Hun reiste i sine yngre dager over hele Italia som artist og bygde opp en karriere. Familien min er alle glad i sang og musikk, og vi er ofte på karaokebar på Sicilia. 

Tatt nye steg på Karmøy Folkehøgskule

Med Serine som din vokallærer, er du nødt til å utvikle deg, sangteknisk, men også i forhold til det å bli tryggere på deg selv.

I fjor fullførte hun tre år med musikkstudier ved Molde Videregående Skole. Deretter gikk turen til Karmøy Folkehøgskule. Her har hun tatt nye steg på linjen Vokal.

– Vår vokallærer, Serine Iversen er utrolig dyktig faglig sett og hjulpet meg masse. Sangtimene med henne, med hovedfokus på det tekniske og det å formidle har vært gull verdt. Jeg gleder meg også over å se den tryggheten hun skaper for meg og de andre elevene på linjen. Jeg har gledet meg over å se folk som ikke tidligere har våget å opptre, nå blomstrer og stiller seg fram med talentet sitt. 

Lilja (nummer to fra høyre) sammen med Solveig (fra venstre) og 2 x Maria.

På Karmøy har hun fått venner for livet, og vokst som menneske. 

– Her blir du heiet fram av de andre elevene, du blir tryggere på deg selv tett på andre, unike ungdommer, sier Lilja. 

Vant talentpris i andre klasse

Åndalsnesjenta har underholdt folk helt siden andre klasse. 

– Det var en talentiade på skolen og jeg sang for første gang. Tenk, jeg vant og fikk en pokal som jeg fortsatt har på rommet mitt. Siden deltok jeg på Ungdommens kulturmønstring og tatt på meg sangoppdrag i brylluper, forskjellige arrangementer og begravelser. Derfor har jeg egentlig lang erfaring med å være artist. 

Nå håper hun at den første låten hennes kan være et første skritt til en artistkarriere. 

– Artistbransjen er en vanskelig bransje, og du skal både være dyktig og heldig for å slå igjennom. For min del handler det om å følge drømmen sin, og heller prøve og feile, enn ikke prøve i det hele tatt. Målet mitt etter folkehøyskolen er å ta musikkutdannelse i utlandet, men vi får se, sier Lilja ærlig. 

Sangen «So Much More» er spilt inn på det kritikerroste studioet Ocean Soundrecording på Giske, utenfor Ålesund. De har tidligere mikset låter til profilerte Aha og Sigrid.

– Jeg hadde jobbskygging på ungdomsskolen, og fikk god kontakt med folkene her. Jeg var heldig og fikk en uke sammen med dem i sommer. Siden har vi jobbet sammen med lydmiksen, og som perfeksjonist har det blitt en del arbeid for å få det perfekte resultatet. Så sent som i januar kom vi endelig i mål. 

De fem første dagene har hun hatt hele 8000 avspillinger på sangen sin. Et første skritt mot drømmen.